۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۶۳۵۹۸۲
آیت الله فاضل‌لنکرانی:

موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است | ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد

موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است | ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه غدیر صرفا بحث جانشینی معنوی پیامبر نبود، گفت: موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است و ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار جمعی از علما و طلاب شیعه و اهل سنت منطقه سیستان و بلوچستان با اشاره به جایگاه دین در عصر پس از انقلاب اظهار داشت: برخی از اندیشمندان غربی بر این عقیده اند که در آینده نزدیک بیش از یک سوم اروپا را مسلمانان تشکیل خواهند داد.

رشد دین مداری پس از انقلاب

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی دین در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علوم مختلف و حتی نظامی وارد شده و ما هرچند با موانع زیادی در طول انقلاب مواجه بوده ایم ولی در مسیر اسلامی سازی حرکت های خوبی انجام شده است.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: ایشان حقیقتا یک نظامی متدین بود که نه تنها به مسلمانان بلکه به جامعه بشریت خدمت کرده و دنیا را از شر موجود خبیثی به نام داعش رهایی بخشید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: 1441 سال از ولادت اسلام می گذرد و دقیقا 1441 سال است که به همه مسلمانان تفهیم می‌کنند که اسلام چیزی به نام حکومت ندارد؛ یا گاهی می‌گویند: حکومت اسلامی و ولایت فقیه را امام خمینی(ره) وارد کرد و علمای گذشته به این مسأله توجهی نداشتند در حالی که چنین چیزی هرگز درست نیست.

پ/موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است | ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد

جامعه اسلامی نیازمند حاکم است

وی تصریح کرد: برخی متأسفانه بر این عقیده اند که موضوع غدیر صرفا بیان جانشینی معنوی امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر و ابراز محبت و علاقه قلبی مردم به ایشان  است، در حالی که اصل مسأله غدیر، تأکید بر حکومت اسلامی در جامعه است.

آیت الله فاضل‌لنکرانی با بیان این که امام خمینی(ره) موضوع حکومت در اسلام را احیا کرد، گفت: در قرآن کریم می‌ خوانیم که خداوند به مؤمنان دستور می‌ دهد، یهود و نصارا را «اولیاء» خود قرار ندهید؛ اولیاء به معنای محبوب نبودن، علاقه قلبی و معامله نکردن با کفار و امثال این ها نیست چراکه ارتباط با یهود و نصارا وجود داشته و دارد بلکه این آیه می گوید مسلمان حق ندارد، حاکم او یک یهودی یا یک مسیحی باشد.

وی افزود: بعد در آیه ای دیگر خداوند، حاکم مسلمانان را معرفی کرده و می‌ فرماید: «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» خدا و رسول و شخص مؤمن صدقه دهنده در حال رکوع که البته مصداق آن حضرت علی(ع) است، باید ولی انسان باشد؛ بنابراین حاکمی که می‌ خواهد جانشین پیامبر باشد نمی تواند انسان ظالمی باشد بلکه باید شخصی باشد که در کنار خدا و رسول قرار بگیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: امام راحل می‌ فرمود پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر خم مسأله حکومت را مطرح کردند و اصلا آیه تبلیغ که می‌ گوید ای رسول! اگر این رسالت را انجام ندهی رسالت خودت را ناقص گذاشته ای نیز راستای همین حکومت اسلام است.

پ/موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است | ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد

نظر فخر رازی در مورد آیه تبلیغ

وی با اشاره به آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» گفت: «بلغ» از باب تفعیل است و شدت و اهمیت این ابلاغ را می‌ رساند، بعد خدا می‌ گوید این چیزی که باید تبلیغ کنی همانی است که من به تو گفته ام و اگر آن را انجام ندهی، رسالت خود را ناقص گذاشته ای؛ فخر رازی از علمای برجسته تفسیر در اهل سنت در ارتباط با موضوع این آیه و مسأله ای که پیامبر باید ابلاغ کند، می‌ گوید: «اگر یهودیه ای زنای محصنه کرد باید رجم شود» آیا واقعا این آیه چنین چیزی را می‌ گوید؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: هدف من این مطلب است که نه تنها اسلام حکومت دارد بلکه به قول امام خمینی(ره) حکومت از اولیات اسلام است همچنان که در روایات داریم: «بنی الاسلام علی الخمس علی الصلاة و الزکاة و الحج و الجهاد و الولایه» بعد می‌ گوید به اندازه ولایت در اسلام به چیزی توصیه نشده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی امام زمان(عج) حضور پیدا می‌ کند، قرآن کریم می‌ فرماید: «الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاة و.....» یعنی در پرتو حکومت است که نماز اقامه می‌ شود و سایر شؤونات دینی نیز برپا می‌ شود.

ولایت فقیه یک ایده درون شیعی نیست

وی با بیان این که قبل از انقلاب هیچ کس نمی دانست که اسلام دارای حکومت است، گفت: حکومت اسلامی یک ایده فقهی شیعی نیست بلکه یک ایده قرآنی مسلم است و این طور نیست که بگوییم عقیده ای است که فقط شیعیان مطرح کرده اند، همچنانکه ریشه ولایت فقیه نیز در آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا» یعنی حکومت از آن خدا است، به اذن خدا رسول حکومت می‌ کند و به اذن خدا و رسول، اهل بیت(ع) حاکم اند و در زمان غیبت امام، فقیه باید بر مردم حکومت کند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: گاهی برخی که می‌ خواهند بین اهل سنت و شیعه تفرقه بیاندازند می‌ گویند شیعه ولایت فقیه را قبول دارند ولی اهل سنت قبول ندارند؛ خیر هرچند در فقه شیعه این مسأله مورد تأکید قرار گرفته است ولی ریشه آن در قرآن مطرح شده است.

پ/موضوع اصلی غدیر تشریع حکومت در اسلام است | ولایت فقیه ریشه قرآنی دارد

حکومت اسلامی یک فکر قرآنی اصیل است

وی یادآور شد: پس حکومت اسلامی یک فکر قرآنی اصیل است نه این که بگوییم گروهی از مسلمانان این را با فقه و مبانی فقهی خودشان درست کرده اند، بنابراین دین و انقلاب و روحانیت اسلام در شرایط حساسی قرار دارد، امروز به مراتب بیش از چهل سال قبل وظیفه داریم و باید خدمت به دین و مردم را افزایش بدهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید دشمن را به خوبی شناخته و به مردم معرفی کنیم، گفت: ما دشمنان فراوانی داریم که کمر همت به نابودی اسلام بسته اند از این رو در شرایط باید دقت بیشتری به خرج داده و خود را با اسلام آشنا تر کنیم.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز نگرانی از قضیه سیل در سیستان و بلوچستان تأکید کرد: برای ما شیعه و سنی هیچ فرقی نمی‌کند و به همین دلیل از همان روزهای آغاز سیل مراجع معظم تقلید نمایندگان خود را به این مناطق فرستاده و کمک های مختلفی هم کرده اند و حضرت آیت الله مکارم نیز اجازه صرف یک سوم از وجوهات خود را در این استان اجازه دادند.

گفتنی است، در پایان این نشست برخی از حاضران مسائل مدنظر خود را مطرح کرده و آیت الله فاضل‌لنکرانی به این سؤالات پاسخ گفت./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات